SEMINAARIT


Seminaarien aikataulu:

torstai 14.2.2019 klo 11.00 - 18.00
perjantai 15.2.2019 klo 10.15 - 18.00

Huom! Muutokset mahdollisia.

Tulevan MARSin juhlavuoden teema on identiteetti. Seminaariohjelman kautta katsotaan alan kiinnostavien yksilöiden, organisaatioiden ja yhteisöjen sisimäpään. Miten suomalaisen musiikkialan keskeiset toimijat itsensä ja toisensa näkevät - miten organisaatioiden ja yksittäisten toimijoiden identiteetti on kehittynyt toimialan ja kuluttamisen muutosten, kasvun, kansainvälistymisen, yhdistymisten tai muun kehityksen myötä? Entä rakennammeko me brändiämme entistä tietoisemmin ja suunnitelmallisemmin identiteettimme varaan?

Ohjelma täydentyy näille sivuille talvena aikana. Alla tähän mennessä julkaissut seminaarisisällöt:


MARS x FESTARIBAROMETRI 

Suomalaista festarikuluttamista peilaava Festaribarometri -tutkimus on käynnissä nyt jo kolmatta kertaa. Joka toinen vuosi uusittava tutkimus toteutuu yhteistyönä maan johtavien musiikkifestivaalien kanssa ja sen vastuuhenkilönä toimii festivaaliyleisöön erikoistunut tutkija Maarit Kinnunen (Lapin yliopisto). Tutkimuksen tuloksista keskustellaan MARS-seminaarin avauspäivänä torstaina 14.2.2019
 

FESTARISIMULAATIO 3.0

MARSissa jo kahdesti aiemmin simuloitu festaripäivä saa jatkoa. Festarialan ammattilaisista koostuvat dream teamit ratkovat festarijärjestämisen haasteita kuvitteellisilla Jupiter- ja Venus-festivaaleilla. Talven aikana selviää, minkälaisia katastrofeja näillä festareilla onkaan luvassa! Festarisimulaatio 3.0 järjestetään perjantaina 15.2.2019.

Mutta miten festarisimulaation tulisi uudistua ja millaisia aiheita siinä voitaisiin käsitellä? Osallistu nyt festarisimulaation kehittämiseen ja vastaa lyhyeen kyselyyn oheisesta linkistä
 

LiveFIN esittää: 
REILU PELI - MITEN LIVEMUSIIKKIBISNEKSEN EETTISET SÄÄNNÖT TOIMIVAT?

"Tällä alalla kohtaa kuule vaikka minkälaista suharia", tavattiin ainakin takavuosina sanoa. Silti suomalaisen livebisneksen kentällä toimijat vaikuttavat tuntevan poikkeuksellisen kattavasti toisensa, asiakas- ja ystävyyssuhteet kulkevat limittäin ja ovat usein hyvin pitkäikäisiä. 

Livealan kasvun myötä ja uskottavuuden vahvistuessa onkin aiheellista kysyä, pidämmekö me suomalaisen elävän musiikin alan toimintatapoja eettisinä, moraalisesti kestävinä ja yhteisen edun huomioivina? Miten erotetaan minä ja ammattiminä? Entä miten tietoisesti alan organisaatioita johdetaan kohti eettisesti ja moraalisesti puhtaan liiketoiminnan arkea? Kohtaammeko me säännöllisesti työarjessamme liikekumppaneita, joihin ei voi luottaa? Millainen on livealan "code of conduct", miten sitä rikotaan ja mitä rikkomisesta seuraa?

Lisätietoa sessiosta ja sen esiintyjistä MARSin lähestyessä!


MMF Finland esittää: 
NOSTETAAN MANAGERI PÖYDÄLLE

Ammattimainen musiikkimanageritoiminta on kasvanut Suomessa moninkertaiseksi kymmenessä vuodessa. Jos joitain vuosia sitten alaa puhutti artistin työnkuvan muutos kohti 360-osaajaa ja DIY-bisnestoimijaa, saattaa suunta nykypäivänä olla jopa vastakkainen – osaavan managerin kyljessä artistilla on mahdollisuus keskittyä entistä tiukemmin taiteelliseen työhönsä.

Onko suomalainen musabisnes kiistatta sitä mieltä, että managerit edistävät alaa ja artistikentän kehittymistä? Mitä eri musa-alan sektorit ajattelevat managereista ja kenelle managereiden työpanoksesta ja ammattitaidosta on eniten hyötyä? Miten voisimme hyötyä yhdessä kaikkein parhaiten? Osa artisteista haluaa managerin, osa taas ei – miksi näin? 

Keskusteluun osallistuvat asiantuntijat julkistetaan myöhemmin.

 

LEIPÄ MURUSISTA: FRIIKKUJEN JA PIENYRITTÄJIEN ARKI MUSABISNEKSESSÄ 

Niin suomalaisen kuin kansainvälisenkin livebisneksen ytimessä on kausiluontoisuus, mikä heijastuu suoraan alan työsuhdekulttuuriin. Tyypillinen livealan työura alkaa harrastuksesta, osa-aikaisuudesta tai lyhyistä periodeista, eikä tulevaisuuskaan usein tuo eteen yhtä ainutta ympäri vuoden nautittua leipää. Saavu kuulemaan miten freelancerit ja pienyrittäjät tulokkaista konkareihin täyttävät monimuotoista vuosikalenteriaan, millaisia mahdollisuuksia ja haasteita se tuo tullessaan ja mitä menestystekijöitä onnistuneen 365-osaisen työpalapelin kokoamisen taustalta löytyy! Tästä ajankohtaisesta aiheesta keskustellaan torstaina 14.2.2019.

Keskustelijat julkistetaan myöhemmin.

 

TÄHTIHAASTATTELU TUPLANA: TIMO ISOMÄKI JA HANNU HALJALA

Kaksikko Isomäki-Haljala on suomalaisen elävän musiikin alan instituutio. Tiimi, jonka johdolla Suomessa on tuotettu pyörryttävä määrä suurtapahtumia, myyty valtoimenaan lippuja, tehty Suomen musabisnestä määrittäneitä yrityskauppoja - ja näin ylipäätään dominoitu tapahtumakesää useimmissa Suomen kolkissa jo vuosikausien ajan. Ennen kaikkea kiinnostavaa on Timon ja Hannun pitkä yhteinen tie nykyiseen pisteeseen -  MARS tarjoaa harvinaisen tilaisuuden kuulla, miten kaikki alkoi ja eteni, mitä parivaljakko on matkalla oppinut, ja millaisena suomalainen livebisnes heille näyttäytyy.