VAHVISTUNEET SEMINAARIOHJELMAT:

Keynote: Jim Rogers: Death and life of the music industry in the digital age

Digitalisoituminen on ollut jo vuosikausien ajan musabisneksen arkipäivää. Teknologiaan tai lainsäädäntöön liittyvien muutosten tavoin sen piti ainakin juhlapuheiden tasolla lisätä demokratiaa ja vaikuttaa äänilevyteollisuuden ja musiikkibisneksen valtasuhteisiin. Vaan mikä muuttui vai muuttuiko mikään? Kuka sai ja mitä? Mitä hyötyivät oikeudenomistajat, musiikin levittäjät, musiikintekijät? Entä lystin maksavat musadiggarit ja muut kuuntelijat?

Tohtori Jim Rogers (Dublin City University) kertoo omat näkemyksensä aiheista!

LAJIEN VÄLISESTÄ YSTÄVYYDESTÄ
Mitä urheilu- ja musabisnes voivat toisiltaan oppia?

Livebusiness muuttuu – mutta muutoksen tuulet puhaltavat myös urheilutapahtumissa. Viime vuonna on nähty kiinnostavia lajien sekoittumisen merkkejä – Kärpät osti Qstockin, Pelicans aloitti livekeikkojen järjestämisen ja muuallakin Suomessa urheilu- ja musabisnesvaikuttajat ovat lusikkoineen yhteisten kattiloiden äärellä. Voiko festivaalin rakentaa kuin ottelutapahtuman tai ottelutapahtuman kuin festivaalin? Mitä yhtymäkohtia urheilu- ja musiikkitapahtumaelämyksellä on? Mitä eri lajit voivat toisiltaan oppia ja millaisia synergioita urheiluseurojen ja musiikkitapahtumien järjestäjien välillä saattaa syntyä?

Keskustelua johtaa Mari Hatakka (Lippupiste Oy). Omat kokemuksensa ja näkökulmansa keskusteluun tuovat Harri Vilkuna (Porispere, Bar Kino, Ässät), Jouni Loponen (QStock, Kärpät) ja Teemu Virtanen (Seinäjoen Jalkapallokerho)

FESTARISIMULAATIOT PALAAVAT MARSIIN

Edellisen MARSin ehdoton yleisösuosikki oli festarisimulaatio, jossa kaksi kivenkovista festariammattilaisista koottua tiimiä ratkoi kuvitteellisten Jupiter- ja Venus -festivaalien toteen tulleita katastrofiskenaarioita yleisön silmien edessä. Kuvitteelliset festivaalit palaavat jälleen MARSiin - entistä monimuotoisemmin!

Uusia ja ajankohtaisia katastrofitilanteita ratkotaan myös tulevassa MARSissa, mutta tällä kertaa Jupiterin ja Venuksen johtoryhmät pääsevät osoittamaan kyntensä myös muissa tärkeissä päätöksentekotilanteissa turvallisuusjohtamisen lisäksi.

Onko Venus Festival myynnissä? Entä harkitseeko Jupiter Festival brändiuudistusta? Miten festivaalin keskeinen työryhmä kootaan puhtaalta pöydältä? Tarttuuko megayritys kuvitteellisten festivaaliemme pääyhteistyökumppaniksi? Luvassa on taatusti hersyviä, yleisöä osallistavia ja alan toimintatapoja raikkaasti avaavia sessioita molempien MARS-päivien aikana!