SEMINAARIT


Seminaarien aikataulu:

torstai 14.2.2019 klo 11.00 - 17.15
perjantai 15.2.2019 klo 10.30 - 17.15

Huom! Muutokset mahdollisia.

Tulevan MARSin juhlavuoden teema on identiteetti. Seminaariohjelman kautta katsotaan alan kiinnostavien yksilöiden, organisaatioiden ja yhteisöjen sisimäpään. Miten suomalaisen musiikkialan keskeiset toimijat itsensä ja toisensa näkevät - miten organisaatioiden ja yksittäisten toimijoiden identiteetti on kehittynyt toimialan ja kuluttamisen muutosten, kasvun, kansainvälistymisen, yhdistymisten tai muun kehityksen myötä? Entä rakennammeko me brändiämme entistä tietoisemmin ja suunnitelmallisemmin identiteettimme varaan?
 

TORSTAI 14.2.2019


MARS x FESTARIBAROMETRI 

TO 14.2. klo 11.00 - 11.45
Keskustelua herättämässä Maarit Kinnunen (Lapin yliopisto), Piia Lääveri (Ruisrock), Niina Ristolainen (Qstock)

Suomalaista festarikuluttamista peilaava Festaribarometri -tutkimus on käynnissä nyt jo kolmatta kertaa. Joka toinen vuosi uusittava tutkimus toteutuu yhteistyönä maan johtavien musiikkifestivaalien kanssa ja sen vastuuhenkilönä toimii festivaaliyleisöön erikoistunut tutkija Maarit Kinnunen (Lapin yliopisto). Keskustelu tutkimuksen tuloksista avaa MARS-seminaariohjelman.

 

ANNA VAN NUNEN: INNOFEST – FESTIVAALIT INNOVAATIOIDEN KATALYSAATTOREINA

TO 14.2. klo 12.15 - 13.00
Keynote-puhujana Anna Van Nunen (Innofest)


Festivaalit elävän kukoistuskauttaan ja viimeisen viidentoista vuoden aikana festivaalien määrä Euroopassa on kasvanut rajusti. Vaikka ensisijaisesti festivaalien tarkoitus on viihdyttää, voivat ne toimia myös innovaatioiden katalysaattoreina. Innofest on käyttänyt kymmentä tunnettua hollantilaista festivaalia innovaatioiden koekenttänä ja testannut erilaisten ideoiden toimivuutta tapahtumien kenttäolosuhteissa. Tällaisia ideoita on olleet mm. sähkötön energia, lohkoketjuteknologiset ratkaisut ja vedenkierrätysjärjestelmät. Viimeisen kolmen vuoden aikana Innofest on testannut festivaaliolosuhteissa noin sataa erilaista tuotetta ja palvelua ympäri Alankomaita.

Keskisuurille- ja startup-yrityksille sekä yliopistoille testialustana toimivat festivaalit ovat tärkeitä, sillä yhdeksän kymmenestä innovaatiosta epäonnistuu. Usein tuotteen tai palvelun prototyyppiä ei ole testattu riittävästi ennen sen markkinoille viemistä. Innofest tarjoaa yrittäjille alustan testata innovaatioita nopeasti, joustavasti ja mitattavasti, sillä se näkee festivaalit minikokoisina yhteiskuntina. Näissä yhteiskunnissa on omat sähköverkkonsa, vedenjakelu, kierrätysjärjestelmät, ruokatuotantoa, logistiikkajärjestelyitä ja kaikilla näillä omat käyttäjänsä; festivaalivieraat. Innofest käyttää koko festivaalisysteemiä ja sen rakenteita hyödykseen innovaatioiden testaamisessa. Näin testattavista tuotteista ja palveluista saadaan kattavasti palautetta ja kokemuksia, sekä selvitään tehokkaasti niiden potentiaali ja mahdollisuus viedä innovaatiota eteenpäin kuluttajamarkkinoille.

Tässä keynote-puheenvuorossa Innofestin perustaja ja johtaja Anna Van Nunen avaa Innofestin toimintaperiaatteita, sekä kertoo sen onnistumisista ja epäonnistumisista esimerkkien kautta. Entä voisiko Innofestin toimintaa laajentaa tai soveltaa suomaiselle festivaalikentälle?
 

LiveFIN esittää: 
REILU PELI - MITEN LIVEMUSIIKKIBISNEKSEN EETTISET SÄÄNNÖT TOIMIVAT?

TO 14.2. klo 13.15 - 14.00
Keskustelemassa Maiju Talviston (Flow) johdolla Niina Ratsula (Code of Conduct Company), Iina Maula (Fullsteam), Esa Nikkilä (All Day) ja Antti Heiskala (Sun Effects)

"Tällä alalla kohtaa kuule vaikka minkälaista suharia", tavattiin ainakin takavuosina sanoa. Silti suomalaisen livebisneksen kentällä toimijat vaikuttavat tuntevan poikkeuksellisen kattavasti toisensa, asiakas- ja ystävyyssuhteet kulkevat limittäin ja ovat usein hyvin pitkäikäisiä. 

Livealan kasvun myötä ja uskottavuuden vahvistuessa onkin aiheellista kysyä, pidämmekö me suomalaisen elävän musiikin alan toimintatapoja eettisinä, moraalisesti kestävinä ja yhteisen edun huomioivina? Miten erotetaan minä ja ammattiminä? Entä miten tietoisesti alan organisaatioita johdetaan kohti eettisesti ja moraalisesti puhtaan liiketoiminnan arkea? Kohtaammeko me säännöllisesti työarjessamme liikekumppaneita, joihin ei voi luottaa? Millainen on livealan "code of conduct", miten sitä rikotaan ja mitä rikkomisesta seuraa?


KRISTALLIPALLO - MILLAINEN ON MUSIIKKIVUOSI 2019?

TO 14.2. klo 14.15 - 15.00
Keskustelemassa Mirva Merimaa (Tiketti), Aino-Maria Paasivirta (Fullsteam), Jake Hannula (Warner Music Live) ja Petri Varis (Ilosaarirock)

Helmikuinen MARS tarjoaa meille ideaalin ajoituksen katsoa kristallipalloon ja ennakoida juuri alkaneen vuoden tapahtumia musa- ja tapahtuma-alalla. Kutsumme pöytään neljä suomalaisen musiikkialan eturivin ammattilaista ja annamme heille tilaisuuden kertoa, mitä ovat musiikkivuoden 2019 puhuttavimmat haasteet, tapahtumat, ilmiöt sekä artistit - ja millaiseen suuntaan ala on ylipäätään matkalla seuraavan vuosikymmenen kynnyksellä.
 

LEIPÄ MURUSISTA - FRIIKKUJEN JA PIENYRITTÄJIEN ARKI MUSABISNEKSESSÄ 

TO 14.2. klo 15.00 - 15.45
Keskustelemassa Jenna Lahtinen (Provinssi, Ilosaarirock, MARS, Lost In Music jne), Pekka Kupiainen (Provinssi, Ilosaarirock, Flow Festival, Ed Sheeran, Michael Monroe, CMX jne), Piia Lääveri (Ruisrock), Osku Jalkanen (Kerubi, Ilosaarirock, LiveFIN ry, freelance-muusikko)


Niin suomalaisen kuin kansainvälisenkin livebisneksen ytimessä on kausiluontoisuus, mikä heijastuu suoraan alan työsuhdekulttuuriin. Tyypillinen livealan työura alkaa harrastuksesta, osa-aikaisuudesta tai lyhyistä periodeista, eikä tulevaisuuskaan usein tuo eteen yhtä ainutta ympäri vuoden nautittua leipää. Saavu kuulemaan miten freelancerit ja pienyrittäjät tulokkaista konkareihin täyttävät monimuotoista vuosikalenteriaan, millaisia mahdollisuuksia ja haasteita se tuo tullessaan ja mitä menestystekijöitä onnistuneen 365-osaisen työpalapelin kokoamisen taustalta löytyy!


TÄHTIHAASTATTELU TUPLANA: TIMO ISOMÄKI JA HANNU HALJALA

TO 14.2. klo 15.30 - 16.15
Timo Isomäkeä ja Hannu Haljalaa (Nelonen Media Live Oy) haastattelee Annakaisa Anttila

Kaksikko Isomäki-Haljala on suomalaisen elävän musiikin alan instituutio. Tiimi, jonka johdolla Suomessa on tuotettu pyörryttävä määrä suurtapahtumia, myyty valtoimenaan lippuja, tehty Suomen musabisnestä määrittäneitä yrityskauppoja - ja näin ylipäätään dominoitu tapahtumakesää useimmissa Suomen kolkissa jo vuosikausien ajan. Ennen kaikkea kiinnostavaa on Timon ja Hannun pitkä yhteinen tie nykyiseen pisteeseen -  MARS tarjoaa harvinaisen tilaisuuden kuulla, miten kaikki alkoi ja eteni, mitä parivaljakko on matkalla oppinut, ja millaisena suomalainen livebisnes heille näyttäytyy.


MUZABIZNEZ ALIAS

TO 14.2. klo 16.30 - 17.15 
Osallistujat julkaistaan myöhemmin

Nopeatempoinen All Day Agencyn masinoima MUZABIZNEZ ALIAS laittaa musiikkialan asiat vauhdilla uuteen järjestykseen. Sessio päättää torstain seminaaripäivän. Tervetuloa viihtymään!
 

PERJANTAI 15.2.2019

 

FESTARISIMULAATIO 3.0

PE 15.2. klo 10.30 - 12.00
Simulaatioon osallistuvat mm. Ari Solja (Securitas Events Oy), Panu Hattunen (Ilosaarirock), Niina Ristolainen (Qstock), Kari Koponen (Tukes), Mikko Niemelä (Ruisrock), Niko Kangas (Music Finland), Isabella Rossi (Rossi), Iina Maula (Fullsteam)

MARSissa jo kahdesti aiemmin simuloitu festaripäivä saa jatkoa. Festarialan ammattilaisista koostuvat dream teamit ratkovat festarijärjestämisen haasteita kuvitteellisilla Jupiter- ja Venus-festivaaleilla. MARSissa selviää, minkälaisia katastrofeja näillä festareilla onkaan luvassa! 

 

MARS 10 VUOTTA: MILTÄ MUSIIKIN KULUTTAMINEN VUONNA 2020 NÄYTTI 10 VUOTTA SITTEN?

PE 15.2. klo 12.30 - 13.15
Keskustelemassa Kimmo Valtanen (Universal), Tomi Saarinen (Sony Music) ja Markus Kaarto (Teosto), Juha Koivisto ( ent. Provinssirock)

MARSia juhlitaan nyt kymmenettä kertaa. Juhlavuoden kunniaksi palaamme toviksi takaisin alkupisteeseen!

Ensimmäisessä MARS-tapahtumassa 2010 keskusteltiin musiikin kuluttamisesta tulevaisuudessa. "Visions of music consumption 2020" paneelikeskustelussa Provinssirockin promoottorina pitkään toimineen Juha Koiviston johdolla muun muassa Kimmo Valtanen (nyk. Universal Music Finland) ja Tomi Saarinen (nyk. Sony Music Finland) maalasivat kuvaa siitä, miten musiikkia kulutettaisiin 10 vuotta myöhemmin, ja millainen rooli esimerkiksi juuri läpimurtovaihettaan elävillä streaming-palveluilla olisi tulevaisuudessa.

Mitä sittemmin tapahtui ja miten hyvin visionäärien maalaama kuva toteutui? Mikä yllätti, mikä taas oli helposti ennakoitavissa? Miltä vuosi 2030 näyttää, ja mitä sen ennustamisesta opimme katsoessamme kymmenen vuoden takaisia profetioita? Lavalle nousee tuttuja hahmoja kymmenen vuoden takaa vastaamaan sanomisistaan. 

 

LÄPIMURTO 2019 - MISTÄ JA MITEN UUSI MUSIIKKI JA UUDET ARTISTIT LÖYDETÄÄN?

PE 15.2. klo 13.00 - 13.45 
Keskustelemassa Johannes Kinnunen (Fullsteam), Annika Oksanen (Live Nation), Pietu Sepponen (Kesärauha) ja Isadora Kamotskin (Warner Music) 

Nostalgiabuumeista huolimatta musiikkibisnes elää ja hengittää uusista äänistä, kasvoista ja kappaleista. Läpilyönti voi tapahtua nyt huimasti nopeammin kuin 10 vuotta sitten, mutta toisaalta kilpailu huomiosta kovenee. Musiikin tie tekijältä kuluttajan korviin on ainakin päällisin puolin suoristunut, mutta kuratoinnin merkitys korostuu ja portinvartijoita löytyy myös tämän päivän menestyspolun varrelta.

Miten uudet artistit ja julkaisut lähtevät liitoon vuonna 2019? Ketkä ovat uuden musiikin läpäisyn nykyisiä avainhahmoja? Korvautuuko portinvartijat influencereilla? Onko buukkaaminen datan saatavuuden myötä kylmää matematiikkaa? Onko subjektiivisella maulla merkitystä kun artistin potentiaalia arvioidaan? Entä miten uusia artisteja ja julkaisuja työkseen edistävien ammattilaisten oma uuden musan diggailu on muuttunut digitaalisessa nykypäivässä?

 

TIM HOFFMAN: WACKEN OPEN AIR - MITEN MAAILMAN SUURIN METALLIFESTARIBRÄNDI SYNTYI JA KEHITTYY?

PE 15.2. klo 13.30 - 14.15
Keynote-puhujana Tim Hoffmann (Wacken Open Air)

80.000 kävijää päivässä. 200 esiintyjää yhdeksällä lavalla. 15 kertaa peräkkäin loppuunmyyty. Viimeisen neljän vuoden ajan loppuunmyyty alle vuorokaudessa lipunmyynnin aloittamisesta - kauan ennen ensimmäistä esiintyjäjulkistusta.

Kesällä 1990 perustettu ja tuolloin 800 kävijää houkutellut Wacken Open Air on 2000-luvun tunnetuin festivaalibrändi metallimaailmassa ja kilpailee kärkiporukassa oman genrensä ulkopuolellakin. Tuhansia kävijöitä Euroopan ulkopuoleltakin vuosittain houkutteleva hevihirviö on saavuttanut kohderyhmissään statuksen, josta jokainen maailman festivaalijärjestäjistä voisi olla kateellinen.

MARS-perjantaina saamme ainutlaatuisen tilaisuuden kuulla Wackenin Tim Hoffmannilta, miten festivaali on vuosien saatossa kehittynyt, miten tietoisesti Wacken-brändiä on rakennettu ja miten kansainvälistä festarituotetta markkinoidaan. Entä miltä metallimaailman ulkopuolinen festivaalikenttä Wackenin silmin näyttää? Luvassa on 45 minuuttia dialogia suoraan eurooppalaisen festivaalikentän kärjestä!

 

TÄHTIHAASTATTELU: JUHA MIETO

PE 15.2. klo 14.15 - 14.45
Juha Mietoa haastattelee Janne Flinkkilä (Creat)

Rakkaus lajiin, määrätietoinen treenaaminen, kaiken muun uhraaminen tavoitteiden eteen, kansainvälistyminen, henkilöbrändin rakentaminen, julkisuus ja sen lieveilmiöt, lopettaminen ja uusi elämä. Jos artisti haluaa päästä perämetsistä maailman huipulle (ja takaisin), todennäköisesti hän kulkee samaa latua kuin Juha Mieto. Oli tyyli sitten perinteinen tai vapaa. 
 

MMF Finland esittää: 
NOSTETAAN MANAGERI PÖYDÄLLE

PE 15.2. klo 14.30 - 15.15
Keskustelemassa Katja Vauhkonen (Fullsteam Management & Fullsteam Records), Mika Sorola (Fullsteam), Marja Kokko (Universal Music), Hanne Kautto (YleX)


Ammattimainen musiikkimanageritoiminta on kasvanut Suomessa moninkertaiseksi kymmenessä vuodessa. Jos joitain vuosia sitten alaa puhutti artistin työnkuvan muutos kohti 360-osaajaa ja DIY-bisnestoimijaa, saattaa suunta nykypäivänä olla jopa vastakkainen – osaavan managerin kyljessä artistilla on mahdollisuus keskittyä entistä tiukemmin taiteelliseen työhönsä.

Onko suomalainen musabisnes kiistatta sitä mieltä, että managerit edistävät alaa ja artistikentän kehittymistä? Mitä eri musa-alan sektorit ajattelevat managereista ja kenelle managereiden työpanoksesta ja ammattitaidosta on eniten hyötyä? Miten voisimme hyötyä yhdessä kaikkein parhaiten? Osa artisteista haluaa managerin, osa taas ei – miksi näin? 
 

NYT MENI TUNTEISIIN! – HAASTATTELUSSA MIIKKA KOIVISTO JA HENRI PULKKINEN

PE 15.2. klo 15.30 - 16.15
Keskustelemassa Miikka Koivisto (Ruusut, Disco Ensemble, YleX) ja Henri Pulkkinen (Paperi T, Ruger Hauer, Radio Helsinki), haastattelijana Janne Flinkkilä (Creat)

Musiikkibisnes on intohimobisnestä. Musiikkiteollisuus myy tunnetta, ja artistien tehtävänä on välittää sitä faneille. Mikä kipinän sytyttää ja mikä pitää liekin yllä? Mitä sitten, jos into hiipuu? Mitä artistit itse fanittavat ja milloin fanilasit kannattaa riisua silmiltä? 
 

ELÄVÄN MUSIIKIN ONNENPYÖRÄ

PE 15.2. klo 16.30 - 17.15
Heikki Helastisen johdolla pelaamassa Virpi Immonen (Fullsteam Management), Salla Vallius (LiveFIN ry), Samppa Rinne (KokoLahti Oy)

MARS-perjantait ovat perinteisesti päättyneet Elävän musiikin onnenpyörään, jossa kivikova musiikkialan ammattilaisista koostuva raati ottaa kantaa satunnaisiin ja tietysti ajankohtaisiin musiikkialaa puhuttaviin aiheisiin festareista klubeihin, musamedioihin, kuluttamiseen ja... vaikka mihin! Perjantai ja sen myötä koko seminaariohjelma päättyy tänäkin vuonna onnenpyörän tunnelmiin.