Historia

Historia

Historia

Tapahtuman historiaa

Vuonna 2006 juhlittiin Selmu ry:n luotsaaman uuden rockklubi Rytmikorjaamon avajaisia. Taloon rakennettiin bändikämppiä sekä toimistotiloja. Vuonna 2008 Rytmikorjaamon omistajaksi saatiin Selmu ry:n lisäksi Seinäjoen kaupunki sekä Frami Oy. Entistä postivarikkoa alettiin profiloimaan kansallisesti ja kansainvälisesti tunnetuksi luovien alojen ja yritysten sekä tapahtumien keskittymäksi.

Samoihin aikoihin rakennuksen musiikkialan toimijat alkoivat kahvitella ja syntyi ajatus toteuttaa jotain yhdessä. Vuonna 2009 maaliskuisen Seinäjoen tapahtumakalenteriin ajoittui samalle viikolle Alkupiste-kulttuurifestivaali sekä kansainvälinen musiikintutkijoiden symposium. Siitä innostuneena pohjalaiset toimijat päättivät alkaa suunnitella entistä suurempaa tapahtumaviikkoa. Promoottori Juha Koivisto täräytti nimiehdotuksen, joka tuli jäädäkseen: MARS.

MARS – Music, Assembly, Research, Showbusiness

MARS-tapahtuma kuvaa paitsi ensimmäisen tapahtumakokonaisuuden ajankohtaa, myös ohjelmasisältöä. Tapahtuma sisälsi seminaareja, paneelikeskusteluja, kokouksia ja elävää musiikkia. Tapahtuman toteuttajat ymmärsivät alusta lähtien, että musiikin tutkimus on tärkeää tuoda alan tekijöiden nähtäville.

Eräs ensimmäisen vuoden paneeli, 2020 Visions in Music Consumption, näytti kuinka eri instanssien edustajat, levy-yhtiöstä, yliopistosta, radiosta, tapahtumatuotannosta ja muista viihdealojen tehtävistä kokoontuivat keskustelemaan kaikkia koskettavasta aiheesta. Sibeliusakatemian silloisen koulutuspäällikkö Mika Virkkalan sanoin, ”Ensimmäisessä MARSissa ymmärrettiin, että tiede, tutkimus ja business voidaan laittaa kaikki samaan pöytään.”

Musiikintutkimus on aina ollut MARSissa suuressa roolissa, mutta lisäksi yksi iso punainen lanka on tapahtumatuotannossa. Rytmimusiikkikaupunkina tunnettu ja useita suurtapahtumia vuosittain järjestävä Seinäjoki on luonteva kohtaamispaikka tapahtumatuotanto-organisaatioille.

Musiikin tutkimus ja business kohtaavat MARSissa

”Suomessa on erittäin mielenkiintoinen populaarimusiikin kenttä. Toivon, että tämä upea tapahtuma jatkaa menestystään vielä isommassa mittakaavassa” – Musiikkitutkija Dr. Mark Duffett blogissaan MARS-vierailunsa jälkeen vuonna 2012

MARS-festivaali on nostanut esiin seminaaritarjonnassaan niin ajankohtaisia tutkimuksia kuin pinnan alla puhuttavia, vaikeitakin aiheita. Tapahtuman tunnelma on vuosien saatossa saanut kävijänsä tuntemaan, että yhdessä voidaan pohtia ratkaisuja sellaisiin ongelmiin, joita yksin ei välttämättä osaisi ratkoa tai edes jäsentää. Festivaalikentän muutosta kuvastava Festaribarometri on kerännyt dataa vuodesta 2014 lähtien. Tilastot kertovat festivaalikävijöiden arvoista, tarpeista ja asenteista. Vuonna 2017 Innolla päin stressiä! -paneeli valotti, että kulttuurialan ammattilaiset kuuluvat työuupumusriskiryhmän kärkeen. Paneeli nosti esiin työhyvinvoinnin tärkeyden alalla ja muistutti huolehtimaan työssä jaksamisesta.

Huumori kuuluu eteläpohjalaiseen luonteeseen ja se näkyy myös luonnollisesti MARSissa. Viihteellisesti toteutetut, mutta silti totuuspohjalla tuetut paneelit ovat kirvoittaneet sekä naurua että kielenkantoja sekä panelistien, että yleisön keskuudessa. Mielikuvitusta on lennätetty ja näkemyksiä vaihdettu, milloin etsittäessä taiteen ja viihteen rajapintaa, milloin musiikkialan tulevaisuuskuvia profetioiden.

MARS-tapahtuman yhteydessä ollaan myös toteutettu erilaisia tilaisuuksia, joissa annetaan tunnustusta eri musiikkialan osapuolille. Ensin Ämyri ry:n ja sittemmin Rytmi-instituutin järjestämän Rocklyriikkakilpailun ansioituneimmat kirjoittajat on julkistettu MARS-tapahtuman yhteydessä. Kulttimaineeseen noussut Kossubussi on kierrättänyt valikoituneen joukon musiikkiammattilaisia ympäri Etelä-Pohjanmaata.

Kansainväliset Keynotet ovat vuosittain tuoneet MARSiin tutkimusterveisiä maailmalta. Rockprofessoriksi tituleerattu Simon Frith ennusti vuonna 2011 livemusiikin merkityksen kasvua musiikkibisneksessä. Vuonna 2012 Chris Atton analysoi rockjournalismin tilaa ja Mark Duffet käsitteli populaarimusiikin fanittamista tutkielmansa valossa. Molemmat brittipuhujat olivat vaikuttuneita Suomen musiikkikentästä. ”Suomessa on erittäin mielenkiintoinen populaarimusiikin kenttä. Toivon, että tämä upea tapahtuma jatkaa menestystään vielä isommassa mittakaavassa”, Duffet kirjoitti blogissaan. Kansainvälinen yhteistyö on näkynyt myös MARSin liveohjelmassa, kun esimerkiksi vuonna 2013 Tallin Music Weekin kanssa toteutettu brändiyhteistyö toi mukanaan Seinäjoelle virolaisen Elephants From Neptune-yhtyeen.

Live on MARS-historiaa

MARS:n alkuajoilta asti vuoteen 2023 mukana ollut Selmu ry:n entinen toiminnanjohtaja, nykyisin Fullsteam Agencylla promoottorina ja agenttina työskentelevä Marko Kivelä sijoittaa MARS-liven syntymän vuoteen 2011. ”MARS:ssa järjestettiin tuolloin showcase-ilta, jossa nähtiin bändejä neljästä kaupungista. Elävän musiikin yhdistykset ympäri Suomen valitsivat kaupungeistaan bändit, jotka kuvastivat sillä hetkellä parhaiten omaa kaupunkia. Siitä lähti nykyinen MARS-liven ajatus. Uutta tuoretta kamaa, jolla olisi mahdollisuudet nousta mihin vaan, kunhan osuu tähtimerkit kohdilleen.”

Kaikki lähti tästä neljän bändin yhteisestä illasta kun Seinäjoen Selmu, Oulun Rotos, Joensuun Popmuusikot sekä Jyväskylän Jelmu ehdottivat artisteja ohjelmistoon. Elävän musiikin yhdistykset ovat tehneet keskenään jo aiemminkin yhteistyötä kuten festareiden Provinssi-Ilosaari-Qstock välinen bändivaihto sekä Selmun ja Jelmun vapaaehtoisilleen tarjoamat mahdollisuudet tutustua toistensa venueihin ja toimintaan.

Parina vuotena MARS:n liveilloissa on esiintynyt myös eri medioiden, kuten YleX:n, Rumban, Soundin ja Rosvot-blogin valitsemia showcase-bändejä ja on festareilla kuultu myös kansainvälisen yhteistyön aikaansaannoksia kun Tallinn Music Weekin vaihtobändejä on nähty Rytmikorjaamon ja Bar 15:n lavalla. Vuosien varrella MARS:n musiikillinen linja on hioutunut ja tänä päivänä Selmu ry vastaa kokonaan ohjelmasisällön hankinnasta.

MARS-live tarjoaa elävää musiikkia moneen makuun ympäri Seinäjokea. Genrerajoja ei ole, ainoastaan laadulla on väliä. MARS-ohjelmistosta saattaa löytyä eteeristä indiepopia, trashmetallia, kokeilevaa rockia, rappia, elektroa ja kaikkea siltä väliltä. Vaikka tarjonta on liukunut vuosien saatossa ehkä hieman populaarisempaan suuntaan, ohjelmaa kasatessa ei tuijoteta myyntilukuja tai mennä sieltä missä aita on matalin. ”MARS:n livekattauksen pitää olla ensisijaisesti hyvää musaa. Se on lähtökohta. Kaikki MARS:ssa soiva musiikki on sellaista, mitä voisi laittaa kotona omaan soittimeen”, Kivelä lataa pohtiessaan ohjelmiston valintakriteereitä. MARS:n ansiosta Rytmikorjaamolle ollaan onnistuttu tuomaan artisteja, joita voisi olla muuten vaikeampi tuoda Selmu ry:n klubi-iltoihin. MARS-live on onnistunut saamaan ohjelmistolleen yleisön silmissä laatutakuun ja yleisö liikkuu tapahtumakokonaisuuden, eikä niinkään yksittäisen artistin perässä.

Tapahtuman jalkautuminen kaupungille Bar 15:een, yökerho Karmaan sekä Apila-kirjastoon elävöittää koko Seinäjoen kaupunkikuvaa. MARS-live herättää uinuvan kesäkaupungin talviunesta ja Kivelä tiivistää liveiltojen hengen filosofiaksi, jota jokainen voi hyödyntää: ”Pienessä kaupungissa on suhteellisen helppo vaikuttaa omaan elinympäristöön ja kulttuuriin. Jos kaupungissa ei tapahdu omasta mielestä mitään, kannattaa alkaa tekemään itse. Jos järjestää itselleen kivan illan, se näkyy. Jos pystyy seisomaan ohjelman takana, joku muukin varmasti tykkää siitä. Sama ajatusmaailma pätee MARS-liveen. Jos ohjelman kasaa itselleen mahdollisimman mielenkiintoiseksi, se kiinnostaa paitsi musiikki-alan ammattilaista, myös perus-musadiggaria.”

MARS-livessä on vuosien varrella nähty mm. Death Hawks, Teksti-TV 666, Töölön Ketterä, Vesta, Mikko Joensuu, SARA, Talmud Beach, SANNI, The Hearing, Tryer, Jukka & Jytämimmit, Tiisu, Black Lizard, Have You Ever Seen The Jane Fonda Aerobic VHS?, French Films, Lasten Hautausmaa, Lake Jons, The Holy, Kairon;IRSE!, Cityman, Kauriinmetsästäjät, Kynnet, Hexvessel, Tuuttimörkö, Sydän,sydän, Mikko Harju, PH, M, Litku Klemetti…